Nadcházejícího ministra zemědělství nečeká vysvědčení za pár dní, ale až za dva a půl roku, kdy se ukáže, zda naplnil Programové prohlášení vlády. Prohlášením se vláda zavázala k výrazným krokům pro zlepšení stavu české zemědělské krajiny i lesů. Jak ale ukazuje vyhodnocení dosavadní práce ministerstva, zejména v lesích nic z toho dosud ministerstvo neudělalo a naopak posun v mnoha závazcích vlády brzdí.
Po rezignaci Zdeňka Nekuly bude ve čtvrtek 22. června potvrzovat širší vedení KDU-ČSL nominaci Marka Výborného na pozici ministra zemědělství [1]. Nástup nového ministra zemědělství tak přichází necelé dva a půl roku před volbami a tedy i termínem pro naplnění Programového prohlášení vlády [2]. Hnutí DUHA proto z Programového prohlášení vlády vybralo hlavní priority nastupujícího ministra a zároveň ve stručné analýze [3] upřesňuje, zda v nich za poslední rok a půl lze na Ministerstvu zemědělství pozorovat posun, na který může nový ministr navázat.
V Programovém prohlášení se vláda zavázala k výrazné změně přístupu k lesům, které již nechce vnímat jako „továrny na dřevo“. Praktické kroky k tomu ovšem dosud ministerstvo neudělalo a naopak fakticky ignoruje hlas šetrně hospodařících lesníků i vlastníků lesů, kteří potřebují řešit protismyslně nastavené dotační tituly i neudržitelné škody způsobované přemnoženou zvěří. Chce-li tak nastupující ministr dostát vládnímu prohlášení, měl by urychleně vstoupit do diskuze o připravovaném mysliveckém zákonu i lesním zákonu a prosadit v nich nezbytné změny, které z Programového prohlášení vlády vyplývají.
Úředníci Ministerstva zemědělství zároveň prosadili jen nedostatečné úpravy v nastavení zemědělských dotacích, které nezastaví úbytek pestrosti přírody v české krajině a nepřipraví ji na zhoršující se dopady klimatické změny. Ministerstvo zemědělství rovněž během českého předsednictví Evropské unii blokovalo rychlejší odklon od používání pesticidů, které jsou přitom nejvýznamnější příčinou úbytku polních ptáků a zhoršují kvalitu půdy. [4] Zemědělské dotace ale ještě může nastupující ministr napravit tak, aby skutečně podpořily zemědělce v přechodu k šetrnějšímu hospodaření a k potřebné nápravě krajiny. Toho lze dosáhnout lepší ochranou před vodní erozí a zavedením ochrany před větrnou erozí nebo motivováním k rozsáhlé obnově krajinných prvků, jako jsou meze, remízky nebo mokřady.
Jaromír Bláha, odborník na lesnictví z Hnutí DUHA, říká:
„Zbývá už jen polovina volebního období k tomu, aby se naplnilo to, k čemu se vláda zavázala na celé čtyři roky svého mandátu. Zatím se ale nenaplnilo téměř nic z příslibů, které měly české lesy vytrhnout dob, kdy byly planýrované přemnoženou zvěří nebo harvestory. Nastupující ministr proto bude muset pracovat nejméně dvakrát tak usilovně, nemají-li vládní sliby zůstat až do voleb jen na papíru.“
Martin Rexa, koordinátor zemědělské kampaně z Hnutí DUHA, říká:
„Ministerstvo musí v následujících měsících podpořit evropské i národní cíle ke snižování pesticidů místo jejich blokování. Vázne obnova mezí, remízků, mokřadů i úhorů a ministerstvo původní závazky dokonce snížilo skrze různé výjimky a nepostupuje ani plánované omezování velikosti monokultur a zvyšování pestrosti krajiny. Pokud chce nový ministr naplnit závazky Programového prohlášení vlády, čeká ho hodně práce.“
Poznámky pro editory a editorky:
[1] https://www.kdu.cz/aktualne/zpravy/kdu-csl-zdenek-nekula-konci-v-cele-ministerstva-ze
[2] https://www.vlada.cz/cz/programove-prohlaseni-vlady-193547/
[3] Příloha:
Vyhodnocení dosavadního pokroku na plnění Programového prohlášení vlády ČR z hlediska zemědělského a lesního hospodaření
Programové prohlášení vlády [2]
|
Dosavadní postup
|
Potřebný posun ve zbytku volebního období
|
Ochráníme půdu před zábory a degradací. Čtvrtina zemědělské půdy se do roku 2030 přesune do režimu ekologického zemědělství s důrazem na ornou půdu. Minimálně desetina zemědělské půdy bude do roku 2030 aktivně chránit opylovače a celkovou biodiverzitu (meze, nárazníkové pásy, větrolamy, úhory).
|
Změny do Strategického plánu Společné zemědělské politiky byly nedostatečné.
Zavádění ekologického zemědělství na orné půdě je tak i nadále minimální.
Obnova mezí, remízků mokřadů i úhorů vázne. Ministerstvo zemědělství původní závazky dokonce snížilo skrze různé výjimky. Desetina půdy chránící biodiverzitu je zatím v nedohlednu.
|
Pro dodržení závazku by Ministerstvo zemědělství mělo při revizi Strategického plánu Společné zemědělské politiky výrazně navýšit finanční podporu ekologického zemědělství a podpořit biopotraviny více ve veřejném a školním stravování.
Dotace by měly zemědělce motivovat k obnově a udržování krajinných prvků a dalších ploch pro přírodu výrazněji než nyní.
|
Vláda se zaměří na (...) snížení užívání umělých (...) pesticidů (...).
|
Ministerstvo zemědělství blokovalo omezení pesticidů během předsednictví ČR v Evropské unii.
|
Ministerstvo by snižování užívání pesticidů mělo hájit v celoevropské debatě o nařízení o udržitelném užívání prostředků na ochranu rostlin.
|
Zaměříme se na podporu zkracování odbytových řetězců s ohledem na kvalitu a regionální produkci.
|
Ministerstvo zemědělství dosud nepředstavilo ucelený plán a nedostatečně podporuje Místní akční skupiny, které by se o rozvoj krátkých dodavatelských řetězců měly zasadit.
|
V rámci revize Strategického plánu Společné zemědělské politiky i dalších titulů je zapotřebí navýšit podporu Místních akčních skupin a dalších subjektů usilující o krátké dodavatelské řetězce.
|
Budeme motivovat zemědělce ke zmenšování půdních bloků, osevní plochu plodiny v erozně ohrožených oblastech omezíme na 10 hektarů.
|
Snížení velikosti půdních bloků není dostatečné a původní ambice ve Strategického plánu více omezit monokultury byla při následných jednáních vyškrtnuta.
|
Revize Strategického plánu Společné zemědělské politiky by měla dále vést ke zmenšování monokulturních ploch a ke zvyšování pestrosti krajiny.
|
Strategií obnovy a přestavby lesních porostů podnítíme tvorbu řešení pro posilování ekosystémových funkcí lesa, a to i s ohledem na obnovu lesů po kůrovcové kalamitě.
|
Stát vysokými dotacemi nadále vede vlastníky k rychlému zalesňování ploch, ačkoliv právě před urychlenou výsadbou nevhodných dřevin odborníci dlouhodobě varují.
|
Ministerstvo zemědělství by mělo urychleně předložit novelu lesního zákona a v ní zrušit lhůty pro zalesnění a zajištění lesních porostů.
Lesní zákon by zároveň měl zajistit zmenšení holosečí, ochranu lesní půdy a ekologicky vhodnou druhovou pestrost lesů.
|
Posílíme pravomoci vlastníků půdy a hospodářů v organizaci honiteb. Včasné řešení problémů s přemnoženou zvěří či škůdci uchrání krajinu před většími škodami a ušetří veřejné peníze.
|
Přes původně vstřícný přístup ministerstva k nezbytné změně, nyní fakticky blokuje téměř veškeré návrhy na posílení vlivu malých vlastníků lesů. Škody zvěří tak mohou dále narůstat.
|
Je zapotřebí zahájit mezirezortní připomínkové řízení návrhu se zohledněním zájmu vlastníků a správců lesů, kteří na neudržitelné stavy zvěře dlouhodobě doplácí.
|
Lesy jsou naše národní dědictví, ne továrny na dřevo. Zajistíme transparentní hospodaření státních lesů a jejich obchodní politiky s důrazem na ochranu lesa a rozvoj lokálních zpracovatelských kapacit. Budoucí zisky ze státních lesů nepůjdou do státního rozpočtu, namísto toho budou přispívat k obnově lesních ekosystémů a ochraně vody. Podpoříme vlastní výrobní kapacity pro realizaci běžných těžebních a pěstebních prací i včasnou asanaci vznikajících kůrovcových ohnisek.
|
Přestože ministr Zdeněk Nekula prezentoval svůj záměr výrazně posílit ekologický profil státního podniku Lesy ČR, v praxi to nelze pozorovat.
|
Je třeba změnit zakládací listinu a statut státního podniku Lesy ČR tak, aby upřednostnily mimoprodukční funkce lesů.
V tomto smyslu by ministerstvo mělo navrhnout i samostatný zákon o státním podniku Lesy ČR.
|
Nastavíme systém pozitivní a hospodárné motivace vlastníků pro potřebnou přeměnu lesů – změnu druhové skladby a struktury, přirozenou obnovu, adaptaci na klimatickou změnu a zvyšování biodiverzity. Připravíme formu podpory nestátním vlastníkům lesů s ohledem na způsob hospodaření a následné péče podporující mimoprodukční vlastnosti lesa.
|
Dotační tituly Ministerstva zemědělství téměř neposilují zlepšení přírodního stavu lesů, mnohdy mu brání. Ministerstvo zemědělství nepřistupuje na v tomto smyslu potřebné změny.
|
Stát by měl přestat plýtvat penězi na dotování sazenic, které většinou zahynou a podpořit přírodní způsoby obnovy lesa. Titul Podpora adaptace lesů na změnu klimatu je třeba zásadně změnit, neboť nyní k adaptaci lesů nevede.
|
Podpoříme obnovu lesů po kůrovcové kalamitě přírodě blízkými postupy s přirozenou druhovou skladbou na daných stanovištích. Prosazujeme cílené, nikoli plošné kácení, následnou péči a kompenzaci ztrát. Pomůžeme odpovědným soukromým vlastníkům, ve státních lesích zásadně upřednostníme v rámci jejich hospodaření mimoprodukční funkce lesa.
|
Úředníci Ministerstva zemědělství i přes vůli ministrů dlouhodobě blokují prosazení závazků Programového prohlášení vlády do návrhů lesního zákona i mysliveckého zákona. Ministr Nekula tomu jen přihlížel.
|
Při obnově lesů je třeba odstranit zbytečná omezení vlastníků, jakým je například tlak na umělé zalesňování a zpřísnit ekologické limity spočívající ve velikosti používaných holosečí.
|
https://www.lemonde.fr/en/environment/article/2023/06/13/biodiversity-pesticides-have-widespread-harmful-effects-on-soil-fauna_6031146_114.html