Soud dal Hnutí DUHA za pravdu ve sporu o rozšíření silnice na Zadní Zvonkovou u okraje NP Šumava

Hnutí DUHA – Lipensko pro život – Šumava domovem – Okrašlovací spolek Zdíkovska 

Soud dal Hnutí DUHA za pravdu ve sporu o rozšíření silnice na Zadní Zvonkovou u okraje NP Šumava

Čtvrtek 6. června 2024

Hnutí DUHA uspělo se žalobou u Krajského soudu v Českých Budějovicích, který zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí týkající se výjimky udělené Správou NP Šumava ke škodlivému zásahu do prostředí vzácných a chráněných druhů rostlin a živočichů pro rozšíření úseku silnice z Nové Pece na Zadní Zvonkovou [1].

Rozšíření silnice by přineslo nárůst dopravy v této přírodně hodnotné oblasti. Ta by podle podmínek stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) neměla překročit průměrně 300 aut za den. Této intenzity, ale zřejmě již dosahuje, což potvrdilo sčítání provedené ale v období proticovidových uzávěr a útlumu dopravy. Soud potvrdil, že pro kvalifikované rozhodnutí neexistuje relevantní měření současné skutečné dopravní zátěže.

Soud připomněl, že již rozsudek Nejvyššího správního soudu z února 2020, který zrušil dřívější rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, požadoval, aby Správa NP Šumava provedla důkazy, které aktualizují odhady dopadu provozu na silnici po její rekonstrukci [2]. Věc se tak opět vrací ministerstvu k dalšímu řízení.  

Ekologické organizace žádají, aby byly dodržovány podmínky stanoviska EIA. To již v roce 2011 mj. stanovilo, aby z důvodu omezení rizika střetů s migrujícími živočichy a snížení hladiny rušení (zejména losa evropského, rysa ostrovida, vlka obecného, bobra evropského, vydry říční, chřástala polního a netopýry) byl v úseku státní hranice - Přední Zvonková uplatněn zákaz vjezdu motorových vozidel bez zvláštního povolení v době mezi 22:00 – 6:00 hod. Doprava by také neměla překračovat průměrnou intenzitu 300 vozidel denně. Takové opatření spolu se snížením rychlosti zároveň přispěje k větší bezpečnosti pro pěší turisty a cyklisty.    

"Chabé podklady a švejkování úřadů povolování záměru neurychlilo. S takovýmto přístupem se z celého procesu stává nekonečný příběh. Tristní je, že se ignorují i závěry z posouzení vlivů na životní prostředí, ačkoliv platnost stanoviska si sám Jihočeský kraj nechal svým krajským úřadem opakovaně prodloužit” říká k rozsudku právní zástupce Hnutí DUHA JUDr. Jaromír Kyzour.

Hnutí DUHA a další místní organizace dlouhodobě prosazují variantu opravy stávající silnice zejména v úseku mezi Bližší Lhotou a Přední Zvonkovou nanejvýš s vytvořením výhyben tak, jak tomu je v navazujícím úseku silnice mezi Přední Zvonkovou a státní hranicí [3].  Kdyby Jihočeský kraj zarputile netrval na nevhodném rozšíření a zkapacitnění současné silnice [4], mohla být ta současná již dávno opravená.

Ekologické organizace také zásadně nesouhlasí s vybudováním obchvatu Bližší Lhoty s počtem 35 trvale žijících obyvatel. Stanovisko EIA přitom upozorňuje, že "Obchvat nebyl v původním zadání a zdůvodněn je zejména pro návaznost na vytvoření předmostí případného budoucího přemostění vodní nádrže. Tento záměr není v současné době v rámci projednávaných ZÚR Jč. kraje sledován mj. i z důvodu odmítnutí koncepce zvyšování zátěže území na pravém břehu Lipna. Z hlediska dopravního (bez realizace přemostění) nemá obchvat odůvodnění.“ 

Dalším kontroverzní součástí projektu je vybudování obchvatu Nové Pece volnou šumavskou krajinou vedle areálu prakticky nevyužitého dřevoskladu. Ekologické organizace jsou připravené souhlasit s obchvatem v případě, že povede přes tento cca 5 ha velký nevyužívaný brownfield (bývalý dřevosklad) s maximálním využitím tras stávajících komunikací. Sama Správa NP Šumava s přeložením silnice do dřevoskladu již souhlasila. Přesto Jihočeský kraj usiluje o zbytečné zaasfaltování okolní krajiny.

„Urputnost, se kterou Jihočeský kraj prosazuje nevhodné a nákladné rozšíření silnice na Zadní Zvonkovou, jakož i budování nesmyslných obchvatů ukazuje, že tady doopravdy nejde o zajištění pohodlnější dopravy pro cca 300 automobilů denně. Ve skutečnosti je rozšíření a zkapacitnění této komunikace klíčem pro umožnění developerské zástavby na pravém břehu Lipna, tak jako k tomu došlo na břehu levém. Navíc se tak děje za státní peníze“, komentoval hlavní podstatu sporu Jaromír Bláha z Hnutí DUHA. 

“S nedodržením podmínek stanovených při posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) nebo automatickým prodlužováním stanoviska bez prověření nových podmínek, se bohužel setkáváme i v jiných řízeních. Byli bychom velmi rádi, kdyby byl Jihočeský kraj při ochraně přírody důslednější a navíc neplýtval zbytečně penězi daňových poplatníků.” dodává Pavla Setničková za Lipensko pro život. 

Jaroslav Hamáček ze spolku Šumava domovem říká: “Řešení o která usiluje Jihočeský kraj v této části Lipenska dále zhoršují podmínky pro přežívání losa evropského. A proč jsou i v rozporu s územně plánovacími dokumenty pořizovanými krajem?  Veřejné finance a energii úředníků věnované podpoře developmentu rekreačního bydlení a individuální automobilové dopravy bych jako volič ze Šumavy radši viděl vložené například do místní veřejné dopravy, která je zde dlouhodobě v tristním stavu.”

Ekologické organizace vyzývají Jihočeský kraj, aby začal respektovat podmínky stanoviska EIA a jednal o řešení, které na základě aktuálních poznatků umožní opravu silnice s minimalizací negativních dopadů na krásnou krajinu na pravém břehu Lipna.


Kontakty:

Jaromír Bláha, expert na ochranu lesů Hnutí DUHA, tel. 731463929, jaromir.blaha@hnutiduha.cz 
Pavla Setničková, předsedkyně spolku Lipensko pro život, z.s. tel. 731 647 496, info@lipenskoprozivot.cz 
Jaroslav Hamáček, člen spolku Šumava domovem, tel. 735 049 995, mail@jaroslavhamacek.name  
JUDr. Jaromír Kyzour, právní zástupce Hnutí DUHA, tel.: 774800247, jaromir.kyzour@ak-kyzour.cz 

Poznámky:

[1] Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 17. 4. 2024 č.j. 57 A 19/2023-98
[2] Před provedením sčítání dopravy se Správa NP Šumava i Jihočeský kraj sami shodly, že sčítat dopravu v době omezení během koronavirové pandemie by přineslo zkreslené výsledky. Nové sčítání dopravy přesto probíhalo od srpna 2020 do července 2021 a správa i ministerstvo se poté jeho výsledky pokoušely obhajovat. 
[3] V minulosti byl již bohužel rekonstruován a plně rozšířen úsek silnice mezi Novou Pecí a Bližší Lhotou, a to navzdory tomu, že později došlo ke zrušení předchozí druhové výjimky Nejvyšším správním soudem a nyní nově vydanou výjimku zpochybnil Krajský soud v Českých Budějovicích, jak zmíněno výše. 
[4] K nejistotám celého projektu patří také otázka, jak dlouho ještě potrvá zájem lyžařů o návštěvu lyžařského střediska Hochficht, vzhledem ke pokračujícímu globálnímu oteplování a zhoršování podmínek pro lyžování na Šumavě.