Místo škrtů ve školství ušetřete na předražených dopravních stavbách
Poslanci začnou zítra projednávat návrh státního rozpočtu s úspornou podobou deficitu. Očekávané spory o škrty ve školství, zmrazení důchodů a snižování sociálních výdajů mají elegantní řešení. Hnutí DUHA a Dopravní federace [1] navrhují, že se stačí kriticky zhodnotit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který minulý týden schválila vláda. Ten má i v těžké době dosáhnout rekordních 96 miliard korun.
Ekologické organizace upozorňují, že ministerstvo dopravy a jeho podřízené složky plánují nekoncepčně a staví draze. Stále neexistuje plán výstavby opřený o analýzu dopravního, společenského a ekonomického přínosu jednotlivých staveb. Není proto zřejmé, které stavby jsou prioritní a z jakého důvodu.
Přitom jde o zásadní problém - peníze, které mají spolknout nekoncepční stavby, Česko získalo či bude muset získat z velké části na dluh – půjčkami od Evropské investiční banky a masivním vydáním dluhopisů.
Na problémy s neadekvátní výší infrastrukturních nákladů upozornila ve své závěrečné zprávě i Národní ekonomická rada vlády NERV [2]. V kapitole Korupce a veřejné zakázky uvádí: „V České republice se například již řadu let diskutuje o neúměrnosti nákladů na stavby financované z veřejných rozpočtů ve srovnání s ostatními evropskými státy včetně nejvyspělejších. ... Například v sousedním Rakousku se sice staví podle Eurostatu draze ale konzistentně draze: cenovou relaci infrastrukturní výstavba/bytová výstavba má Rakousko takřka rovnou jedné. Česká republika má tento poměr na hodnotě 1,62 – což znamená, že české infrastrukturní zakázky jsou o 62 procent dražší (!) oproti cenové hladině v oblasti bytové výstavby.“
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA k tomu řekl:
„Že se peníze vyhazují na nekoncepční stavby, není poprvé. Navíc jsou u nás dopravní stavby neuvěřitelně předražené, což kritizují všichni od NKÚ, přes ministerstvo financí až po NERV. V době recese skutečně není na místě ustupovat betonové lobby a vynakládat veřejné finance na společensky nezdůvodněné projekty.“ [3]
Pavel Doucha z Dopravní federace doplňuje:
“Stát si dosud neurčil pořadí výstavby silnic a dálnic podle jejich sociekonomické potřebnosti. Postupuje se podle toho, jak se kterou stavbu daří úředníkům připravit. Riziko neúčelného vynaložení veřejných zdrojů je tudíž nepřiměřeně vysoké. Před třemi lety přitom byl takový taktický plán již vypracován (GEPARDI), ale byl odložen do šuplíku, neboť zjištěné pořadí nevyhovovalo některým politickým zájmům.“
Poznámky:
[1] Dopravní federace je společným sdružením několika významných českých nevládních organizací, které se zabývají vlivy dopravy na životní prostředí. Jejím hlavním cílem je podílet se aktivně na řešení problémů dopravy ve vztahu k ochraně životního prostředí a zdraví obyvatel. Více zde >>
[2] Celou zprávu je možné stáhnout zde >>
[3] V rozpočtu SFDI je celá řada staveb, jejichž přínos je marginální. Jsou to například:
* Vodní cesta Hluboká nad Vltavou – VD Hněvkovice
* Splavnění Berounky v Radotíně
* Lodní zdvihadlo slapy
* Stavby na dálnicích D3/R3 a R6 (po dokončení celkem za více než 74 mld. Kč).
V rozpočtu se dále objevuje položka konzervace a zabezpečení rozestavěných staveb ve výši cca 1,9 mld. Kč, přičemž SFDI nedokládá, o které konkrétní stavby se má jednat.
|