Evropská banka financuje kamionovou lavinu, Kalousek musí zasáhnout
Evropská unie i členské státy sice hovoří o přesouvání nákladů z kamionů a letadel na železnice – ale ve skutečnosti jejich vlastní banka investuje většinu peněz do rozvoje špinavých dopravních odvětví. Ukázala to nová studie, kterou vydávají evropské ekologické organizace [1].
Hnutí DUHA dopisem požádalo ministra financí Miroslava Kalouska, aby jako jeden z guvernérů Evropské investiční banky (EIB) požadoval nová pravidla financování.
Evropská investiční banka – největší veřejná finanční instituce na světě, ve které je jedním z viceprezidentů český politik Ivan Pilip – v letech 1996–2005 utratila na dopravní projekty 112 miliard euro. Více než polovina z toho šla na projekty podporující silniční a leteckou dopravu; v zemích střední a východní Evropy jejich podíl činí dokonce 68 %. Financuje tak právě ty trendy, kterým se Česká republika a další státy snaží bránit.
Několik projektů nových letišť, které EIB financovala, při plném využití zvýší exhalace oxidu uhličitého o množství, které převyšuje kompletní produkci Švýcarska nebo Slovenska. Největší část půjček do průmyslu šla za posledních deset let do výroby automobilů (31 %, respektive 63 % ve střední a východní Evropě). Mezi klienty banky, která utrácí veřejné peníze, patří Jaguar, Volkswagen a Land Rover.
Hnutí DUHA dopisem požádalo ministra financí, který patří mezi guvernéry EIB, aby v bance prosazoval investiční pravidla, jež peníze nasměrují do podpory železnic a čisté dopravy.
EIB je co do objemu půjčovaných prostředků významnější než Světová banka, ale podstatně méně známá. Zelené organizace také upozorňují, že oproti Světové bance je podstatně neprůhlednější a na rozdíl od ní nemá prakticky žádná ekologická a sociální kritéria pro své půjčky.
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:
„Sebelepší papírové proklamace o přesouvání nákladů ze kamionů či letadel na železnice nemají žádný smysl, pokud peníze ve skutečnosti proudí do automobilové a letecké dopravy. Česká republika, která leží uprostřed kontinentu a přes níž vedou dopravní tahy, bude nutně obětí takové evropské politiky. Miroslav Kalousek by měl v bance obhajovat české zájmy, a těmi nesporně jsou pravidla, která preferují cílené investice do přesunu nákladů na železnice.“
Poznámky:
[1] Lost in transportation: the European Investment Bank’s bias towards road and air transport . Studii vydala CEE Bankwatch Network, sdružení ekologických organizací, kterou v České republice zastupuje Hnutí DUHA.
|