Po kolena ve vodě na pomoc divoké přírodě. I tak vznikaly obrazy pro benefiční aukci
Plenérový malíř a filantrop Petr Mores příští středu draží obrazy divoké přírody
Počítačové hry, umění, ochrana divoké přírody a filantropie. Čtyři pojmy, které se vzájemně propojí na nadcházející výstavě a benefiční aukci obrazů z divočiny od výtvarníka Petra Morese [1]. Jako součást kampaně Česká divočina ji pořádá Hnutí DUHA pro všechny milovníky umění a nadšence do divočiny.
Výstava s benefiční aukcí proběhne ve středu 29. listopadu 2017 od 18:00 ve Studiu ALTA, U Výstaviště 21, Praha 7. Podrobnosti o aukci a dražených dílech jsou na www.hnutiduha.cz/vecirek.
Herní grafik, plenérový malíř a filantrop Petr Mores už dva roky mění po většinu svých víkendů pracovní počítač za pastely, skicář a malířský stojan. Doslova za každého počasí vyráží do terénu poznávat a kreslit místa, která se mohou stát novými ostrovy české divočiny. Dokáže strávit hodiny po kolena ve vodě, aby zachytil krásu meandru divoké řeky, nebo nachodit desítky kilometrů při hledání ideálního tématu pro obraz. Vzniká tak jedinečná série obrazů míst v Čechách a na Moravě, která jsou blízká divoké přírodě.
Své obrazy už potřetí věnuje Petr Mores do benefiční aukce Hnutí DUHA. Autor tak chce sdílet svůj osobní prožitek divoké přírody u nás a podpořit její rozvoj.
Patnáct obrazů, z nichž mohou dražící vybírat, bude před aukcí vystaveno spolu se skicami, které vedly ke vzniku hotových děl. Tato unikátní výstava odhalí celý tvůrčí proces. Autor Petr Mores svou práci okomentuje a podělí se i osobní příběhy, které se se vznikem obrazů pojí.
Umělec chce svým dílem upozornit, že divokou přírodu nemusíme hledat jen v tropických pralesích či za polárním kruhem a dokonce ani v jádrových územích národních parků. Kousek divočiny se nachází v každém okrese. Obrazy Petra Morese zachycují nejen místa, ale i proměny české přírody, procesy, které jsou pro divočinu nepostradatelné - ta vzniká totiž právě na místech, kde je přírodním procesům dán volný průběh, kde je možné přírodní kreativní proces sledovat v jeho celistvosti. Lidé ji mohou najít všude tam, kde příroda měla a má dlouhodobě možnost se svobodně vyvíjet a kde je člověk jen vnímavým, tichým hostem. Novými ostrovy divoké přírody v naší krajině mohou být i místa vytipovaná odbornou studií, kterou zveřejnilo Hnutí DUHA v červnu roku 2016 [2].
V dražbě má každý možnost získat svůj vlastní kousek české divočiny, pak místo třeba i navštívit. Konkrétní tipy na výlety mohou najít na webu www.ceskadivocina.cz nebo v průvodci, jehož elektronickou verzi mohou lidé zcela zdarma získat na http://ceskadivocina.cz/ostrovy
Pro neziskové organizace je podobná spolupráce založená na osobních vztazích s podporovateli velmi významná. Spolupráce a pomoc totiž nemusí přicházet jen v podobě finančních darů, ale také ve formě konzultací v odborných tématech, pomoci při rozvoji osobních dovedností nebo takzvaného ambasadorství. Například v prosinci loňského roku se další z podporovatelů Hnutí DUHA Roman Hřebecký zavázal, že uběhne 80 kilometrů na podporu ochrany rysů v naší krajině [3]. Plenérový malíř a filantrop Petr Mores věnoval kampani Hnutí DUHA stovky hodin práce.
Petr Mores, autor obrazů, filantrop a podporovatel Hnutí DUHA řekl:
„Pro mě jako výtvarníka má divočina význam nejen přírodovědecký, ale především kulturní a duchovní: jako místo, kde se člověk učí ‚spolknout svou hrdost‘ – respektovat, vnímat, naslouchat, kde přírodě ‚neskáče do řeči‘, ale naopak se od ní nechává poučit. Divočina dává umělci ten nejlepší příklad svobodné, nespoutané, a přece svrchovaně účelné tvořivosti, která směřuje k rovnováze a řádu, tedy příklad toho, čím by mělo být i umění.“
Žaneta Gregorová, vedoucí týmu pečujícího o dárce Hnutí DUHA, řekla:
„Do práce neziskových organizací se mohou lidé zapojit mnoha rozličnými způsoby. Někdo může věnovat svůj čas, někdo si zavede trvalý příkaz a pomáhá svým peněžním darem. Petr Mores strávil stovky hodin v přírodě, za každého počasí. Maloval, psal své postřehy, motivoval své přátele i jejich okolí k poznávání samotného tématu divočiny. A teď se ještě rozhodl část svých děl vydražit a podpořit tak dobrou věc. Takový člověk je pro nás ambasadorem, což je jedna z nejcennějších forem pomoci, kterou může jednotlivec poskytnout a které si velmi vážíme.“
Poznámky:
[1] Kdo je Petr Mores
Malíř, grafik a animátor Petr Mores už skoro dva roky spolupracuje s organizací Hnutí DUHA a svou prací se rozhodl podpořit její snahu o záchranu a rozšíření divoké přírody v Česku, které zbývá už jen 0,3% rozlohy ČR. Na kole i pěšky nacestoval Petr už mnoho desítek kilometrů a strávil stovky hodin při práci na sérii obrazů, která má představit důležité atributy divočiny. Na svých obrazech zachycuje střípky z přírodních procesů, jako jsou nespoutané toky řek a potoků, tlející stromy, nebo věková i druhová rozmanitost přírodního lesa.
Petr vystudoval angličtinu a filozofii na Masarykově univerzitě. Krátce po škole, když u nás byla 3D animace ještě v plenkách, začal v Brně spolupracovat na animacích počítačových her a začal se seriózněji zabývat výtvarným řemeslem, se kterým dříve jen lehce koketoval. Dnes je výtvarníkem mezinárodní společnosti THQ Nordic produkující počítačové hry.
Od roku 2001 měl příležitost se podílet na vývoji vysoce hodnocených titulů (např. série Crysis) i menších nezávislých projektů. V letech 2011–2014 vytvořil spolu se svým bratrem Pavlem autorskou aplikaci Inner Garden, která umožňuje uživatelům tvořit si vlastní virtuální krajiny. Inner Garden byla oceněna firmou Google, která ji zařadila do výběru nejlepších aplikací Editor’s Picks. Dosud si ji stáhlo přes 1,5 milionu uživatelů.
Ve volné tvorbě se Petr Mores věnuje hlavně klasické krajinomalbě – především plenérové, ale i symbolické (např. série Bílý jeřáb letí vstříc nesmrtelnosti). Od většiny ostatních autorů se liší tím, že vychází vstříc motivům a nechává je promlouvat. I proto se vrací k technikám, které používali mistři 19. století. Byli to chytří a vnímaví lidé, kteří chodili do krajiny, se skutečností, kterou viděli, vedli dialog a ten pak zaznamenali do obrazu.
V posledních letech se Petr zaměřil na vytváření sérií obrazů z míst ohrožených necitlivou činností člověka (např. Alej k pokácení, 2011–2012, výběr byl k vidění i v Centru současného umění DOX v Praze; Smutný žleb, 2013–2014).
Celý rozhovor s Petrem Moresem je v magazínu pro dárce Hnutí DUHA “evergreen”, který je ke stažení na http://hnutiduha.cz/sites/default/files/publikace/2016/12/evergreen2016_...
[2] Analýza podmínek na území ČR z hlediska biodiverzity a vhodnosti pro ponechání samovolnému vývoji. http://ceskadivocina.cz/studie-o-divocine/
[3] Více v tiskové zprávě http://www.hnutiduha.cz/aktualne/spojte-co-vas-tesi-s-tim-co-pomuze-ubeh...
|