Ministr Kuba – Jánošík naruby: Státní energetická koncepce bohatým přidá, chudým vezme
Ministr průmyslu vrací do vlády spornou Státní energetickou koncepci, která namastí kapsy výrobcům a vyprázdní peněženky spotřebitelům.
Růst spotřeby
Po zářijové vládní roztržce o státní energetické koncepci ji ministr Kuba (ODS) vrátí k novému projednání ve středu 7. listopadu. Navzdory tomu, že prioritou dokumentu je „zvyšování energetické účinnosti a dosažení úspor energie v hospodářství i v domácnostech“, tak ministr plánuje růst celkové spotřeby paliv a energie na desítky let dopředu.
Koncepce oprávněně předpokládá, že pokračováním současných trendů dojde k výraznému poklesu spotřeby energie na vytápění budov. Zároveň deklaruje snižování energetické náročnosti průmyslu a dopravy. Přesto podle ministra Kuby celková spotřeba energie vzroste do roku 2040 proti dnešku o 5,5 %.
Důvodem pro nárůst spotřeby navzdory úsporám ve všech sektorech je podle Martina Kuby růst HDP. Přeloženo do běžné řeči to znamená, že ministr staví ekonomický rozvoj na hutnictví a těžkém průmyslu.
Renomovaný Wuppertalský institut vypočetl pro Chytrou energii, energetickou koncepci ekologických organizací, že spotřebu paliv a energie lze v České republice do roku 2050 snížit na polovinu. Hrubý domácí produkt se má přitom do té doby bezmála ztrojnásobit. [1]
Karel Polanecký z Hnutí DUHA řekl:
„Ministerstvo zřejmě ve svých výpočtech zohlednilo fakt, že opatření ke zlepšení účinnosti obsažená v energetické koncepci jsou naprosto ničemná. K deklarovaným efektům proto nedojde a spotřeba poroste k radosti těch, kdo na ní vydělávají. Domácnostem a firmám, které energii neprodávají, by se však víc líbilo, kdyby jejich spotřeba klesala. Možné to je i při ekonomickém růstu, stačí se podívat třeba do dánských statistik.“
Dotovaná jaderná energie
Další peníze hodlá Kuba získat od spotřebitelů podporou nových atomových reaktorů. Ministr pro ně požaduje garantovanou výkupní cenu elektřiny. [2] Jedině tak je možné zajistit jejich uplatnění na trhu. Náklady na stavbu jaderných elektráren jsou totiž na rozdíl od obnovitelných zdrojů rok od roku vyšší. Protože má být zároveň zachován vysoký export elektřiny, hrozí, že jej zaplatí domácí spotřebitelé.
Podle propočtů ekonomů z Candole Partners [3] by české spotřebitele taková podpora vyšla na téměř 17 miliard korun ročně. Rodina s průměrnou roční spotřebu 4 500 kWh by si připlatila o 1 434 Kč, tedy přinejmenším o 10 %. Ve Velké Británii, kde je diskutována obdobná forma podpory, přišli experti City Bank s odhadem, jakým podpora jádra zatíží domácí rozpočty - až 200 librami (6 400 Kč) ročně navíc. [4]
Jaderná energetika je již dnes významně zvýhodněna omezenou odpovědností za případnou jadernou škodu. Dle Institutu pro pojišťovnictví při univerzitě v Lipsku by po odstranění této skryté podpory stála elektřina z jádra přinejmenším 3,50 Kč/kWh. [5]
Edvard Sequens ze sdružení Calla řekl:
„Tvrzení ministra průmyslu, že finanční podpora jaderné energetiky je reakcí na trh deformovaný podporou obnovitelných zdrojů, je excelentní manipulací. Je to přesně naopak - podpora obnovitelných zdrojů má vyrovnávat jejich handicap vůči ostatním energiím, v jejichž ceně není zpoplatněno poškozování životního prostředí nebo odpovědnost za jadernou škodu.“
Návrhy Státní energetické koncepce a Surovinové politiky odmítáme také z těchto dalších důvodů:
• Připouštějí (byť s podmínkami) prolomení platných limitů těžby hnědého uhlí, zbourání Horního Jiřetína a Černic a přiblížení velkorypadel pod okna lidí v Litvínově. Naopak nepočítají s vládou slíbeným legislativním zakotvením limitů.
• Počítají s vrácením vyvlastňovacích paragrafů do horního zákona (přičemž Parlament nedávno schválil jejich zrušení).
• Navrhují otevření nových uranových dolů na Jihlavsku a do budoucna i v Podještědí.
• Prosazují zrušení fungujícího systému podpory obnovitelných zdrojů elektřiny a utlumení jejich dalšího rozvoje.
• Dávají přednost spalování odpadu místo recyklace.
• Počítají i do budoucna s neúměrně vysokými emisemi skleníkových plynů.
Poznámky:
[1] Modelování scénářů Wuppertalského institutu je dostupné na http://www.chytraenergie.info/images/stories/wi_final_cor.pdf
[2] Jedná se o podporu formou tzv. contracts for difference, která se bude počítat jako rozdíl mezi předem nastaveným tarifem a tržní cenou elektřiny. Jde o podporu podobnou dnešní zvýhodněné ceně pro fotovoltaiku a má být řešena cestou novely zákona o podporovaných zdrojích energie. Obdobný mechanismus diskutovaný ve Velké Británii patrně neprojde britským parlamentem a bude mít problém coby nepovolená podpora na evropském trhu.
[3] Kolik nakonec bude stát podpora Temelína II?, Candole Partners, Hospodářské noviny, 12. 10. 2012: http://uk.reuters.com/article/2012/05/08/uk-nuclear-britain-edf-idUKBRE8...
[4] http://uk.reuters.com/article/2012/05/08/uk-nuclear-britain-edf-idUKBRE8...
[5] http://www.energyfair.org.uk/news-releases/legal-bid