České supermarkety zbytečně dováží ze zahraničí tradiční české potraviny

Supermarkety v Česku nabízejí více než polovinu nejvyhledávanějších potravin z dovozu [1]. Ukazují to výsledky analýzy, ve které Hnutí DUHA porovnalo nabídku všech velkých řetězců [2] ve čtyřech velkých českých městech – v Praze, Brně, Olomouci a Pardubicích.

Pokud lidé chtějí čerstvé a chutné místní jídlo bez zbytečných chemických postřiků, které nestrávilo desítky hodin na cestě v kamionech, mohou ho nakoupit například na farmářských trzích, jejichž sezóna právě začíná, nebo přímo u lokálních zemědělců.

Přes pět set kontaktů na místní pěstitele, kteří prodávají přímo ze dvora nebo dodávají bio bedýnky, nabízí Hnutí DUHA ve svém originálním internetovém adresáři na www.hnutiduha.cz/bioadresar. Ke každému hospodářství adresář uvádí podrobný sortiment a informace, co a kam dodávají. Vyhledávat lze podle krajů i druhu zboží.

Do Česka se dnes ve velké míře dováží zbytečně i potraviny, jako jsou například jablka nebo brambory. I první tři nejlépe umístěné supermarkety dovážejí téměř polovinu těchto potravin ze zahraničí. Konkrétně Lidl 40 %, Billa 43 %, resp. Albert 47 %. Zástupci supermarketů s horšími výsledky pak dovážejí ohromujících 70 a více procent tradičních českých plodin. Tuzemská produkce je přitom schopná pokrýt značnou část naší spotřeby.

Paradoxní politika řetězců tak zapříčinila například to, že se do Česka v roce 2011 dovezlo 142 tisíc tun brambor a vyvezlo téměř 35 tisíc tun do zahraničí. Jablek se k nám dostalo dokonce 70 tisíc tun, přitom čeští zemědělci zároveň vyvezli 35 tisíc tun, tedy celou polovinu.


Petra Švambergová z Hnutí DUHA řekla:
„Prodej na trzích, v bioklubech či ze dvorů má řadu přínosů: méně zbytečných obalů v popelnicích, oživení veřejných prostranství, lepší odbyt pro místní zemědělce a zdravé, čerstvé jídlo pro zákazníky.V našem adresáři si každý může vyhledat zemědělce ve svém nebo v sousedním kraji podle zboží, které konkrétně potřebuje. Díky promyšleným každodenním nákupům tak budou profitovat nejen sami zákazníci, ale i česká ekonomika a životní prostředí.“


Poznámky:
[1] Celkový podíl dovozu sledovaných plodin (jablka, mrkev, cibule, brambory) činí 57 procent  oproti 43 procentům potravin z české produkce.

[2] Průzkum nabídky českých řetězců proběhl v týdnu od 30. ledna do 5. února 2012 v supermarketech Albert, Billa, Kaufland, Penny Market, Globus, Interspar, Tesco a Lidl.

Ilustrační foto: Kata Szikora / sxc.hu

Šítky aktuality: