Rozšíření mýtného: systémové kroky stále chybí
Sněmovna dnes pustila do druhého čtení novelu zákona o pozemních komunikacích, která od roku 2010 rozšíří placení mýtného i na menší auta nad 3,5 tuny. Dále se zavádí možnost upravit mýtné poplatky nejen podle počtu náprav, ale i podle ročního období nebo denní doby.
Hnutí DUHA a Dopravní federace [1] tento krok vítají, nepovažují jej však za zcela systémový. Aby byl systém nastaven správně, musí poslanci přijmout ještě další opatření:
rozšířit mýtné na všechny silnice;nastavit takové sazby mýtného, aby účinně motivovaly ke snížení zejména kamionové dopravy – například k přeložení nákladů ze silnic a dálnic na železnici;investovat dvě třetiny výnosu z mýtného do modernizace a efektivnější železnice (jako ve Švýcarsku, kde se tak daří železnici skutečně posilovat).
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA ke zpoplatnění aut od 3,5 tuny říká:
„Mýtné je potřeba rozšiřovat a zdokonalovat. Zatím se to však neděje systematicky. Zcela zásadní prioritou by mělo byt jeho rozšíření alespoň pro kamiony na celou silniční síť, čímž by se omezil efekt objíždění zpoplatněných úseků, který znepříjemňuje život obyvatelům desítek či stovek měst a obcí, i motoristům na menších silnicích. Dnešní rozhodnutí parlamentu, ačkoliv má systém svým způsobem rozšířit, může vést k posílení efektu objíždění i u menších nákladních vozidel a dodávek. Na zásadní přínosné rozhodnutí o mýtném si tak obyvatelé ČR budou muset ještě počkat.“
Poznámky:
[1] Dopravní federace je společným sdružením několika významných českých nevládních organizací, které se zabývají vlivy dopravy na životní prostředí. Jejím hlavním cílem je podílet se aktivně na řešení problémů dopravy ve vztahu k ochraně životního prostředí a zdraví obyvatel. Více na www.dopravnifederace.cz
|