Kamionovým dopravcům neustupujte

Hnutí DUHA a Dopravní federace [1] v souvislosti s avizovanou protestní akcí kamionového sdružení Česmad Bohemia ve středu vzkazují vládě, aby neustupovala nátlaku na snížení mýtného. Vláda se hrozbám Česmadu vyhne pouze tehdy, pokud podnikne rázná opatření, která pomohou zastavit rapidní růst kamionové dopravy.
Ekologické organizace prosazují reformu mýtného, která bude firmy motivovat, aby své zboží více přepravovaly vlakem namísto kamionů a nakupovaly raději od místních dodavatelů. Pouze tak skutečně klesne hluk a výfukové plyny z kamionů, argumentují Dopravní federace a Hnutí DUHA.
Například v sousedním Německu navzdory ekonomické krizi od prvního ledna mýtné pro kamiony nad 12 tun zvýšili téměř o 21 procent [2]. Podle státního Centra dopravního výzkumu škody z nákladní automobilové dopravy činí asi 55 miliard korun ročně.
Hnutí DUHA a Dopravní federace prosazují:
Rozšíření mýtného na všechny silnice a na všechny nákladní automobily nad 3,5 tuny;takové sazby mýtného, aby účinně motivovaly ke snížení zejména kamionové dopravy – například k přeložení nákladů ze silnic a dálnic na železnici;investovat dvě třetiny výnosu z mýtného do modernizace a efektivnější železnice (jako ve Švýcarsku, kde se tak daří železnici skutečně posilovat).
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:
„Vláda by neměla ustupovat nátlaku kamionové lobby, ale aktivně se snažit, aby se zlepšila podmínky přeprav na železnici. Kabinet by měl výslovně říci, že chce méně výfukových plynů i hluku.  Ministři by měli motivovat firmy, aby své zboží vozily raději vlakem a, kde to je možné, využívaly místních dodavatelů.“
Pavel Doucha z Dopravní federace řekl:
„Zatím hlavním účelem mýtného je zisk pro Kapsch a téměř mizivý příspěvek do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho motivační funkce k přesunu nákladů na železnici je malá. Německá vláda i navzdory krizi zvedla od ledna mýtné pro kamiony v průměru o 21 procent. Tím se ČR stala pro tranzitní kamiony opět o něco atraktivnější. Zavádění slevy za projeté kilometry by tento negativní trend ještě posílilo.“
Poznámky:
[1] Dopravní federace je společným sdružením několika významných českých nevládních organizací, které se zabývají vlivy dopravy na životní prostředí. Jejím hlavním cílem je podílet se aktivně na řešení problémů dopravy ve vztahu k ochraně životního prostředí a zdraví obyvatel. Více na webu
[2] Německo od Nového roku zvýšilo mýtné ze současného průměru 13,5 eurocentu na 16,3 eurocentu za každý ujetý kilometr.