Vláda by měla kamiony omezovat, nikoli jim pomáhat
Vláda se podle Hnutí DUHA hrozbám přepravců vyhne pouze tehdy, pokud podnikne energická opatření, která pomohou zastavit rapidní růst kamionové dopravy. Ekologická organizace soudí, že by ministři měli účinně motivovat firmy, aby své zboží přepravovaly po železnici.
Hnutí DUHA prosazuje, aby právě takovými kroky vláda doplnila už zaváděná přísnější pravidla pro kamionovou dopravu – například zákazy jízd o víkendech. Pouze tak skutečně klesne hluk a výfukové plyny z kamionů, poukazuje zelená organizace. Podle vládních odhadů ekologické škody z nákladní automobilové dopravy činí asi 55 miliard korun ročně.
Hnutí DUHA prosazuje: rozšíření mýtného na všechny nákladní automobily nad 3,5 tuny;a na všechny dálnice i silnice;takové sazby mýtného, aby účinně motivovaly ke snížení kamionové dopravy – například k přeložení nákladů ze silnic a dálnic na železnici;investovat dvě třetiny výnosu z mýtného do modernizace a efektivnější železnice (jako ve Švýcarsku, kde se daří kamionovou dopravu skutečně omezovat);zachovat současné sazby spotřební daně z motorových paliv.Vojtěch Kotecký, programový ředitel Hnutí DUHA, řekl:
„Nejenže premiér nesmí přepravcům ustupovat. Měl jim v úterý říci – ale ano, pánové, my chceme, aby kamiony měly horší podmínky. Chceme bezpečnější silnice i dálnice a chceme, aby firmy své zboží vozily raději po železnici. Dálková kamionová přeprava je odvětví, kterému by vláda neměla pomáhat, ale naopak se aktivně snažit, aby jej ubývalo. Mýtné nesmí pouze vybírat pár miliard na opravy vozovek, ale především účinně motivovat k přesunu nákladů ze kamionů na železnice.“
|