Více peněz na pohodlné, rychlé železnice
Vláda musí podle Hnutí DUHA dostát svému slibu a vyššími investicemi pomoci, aby železnice byla schopna konkurovat silniční dopravě. Ministři budou dnes (27. 8.) diskutovat o výdajích na dopravní projekty. Ekologická organizace prosazuje, aby poměr peněz na modernizaci tratí a silnice či dálnice byl alespoň jedna ku jedné.
Kabinet se ve svém programovém prohlášení zavázal, že „[ú]činnou podporou veřejné dopravy zajistí její konkurenceschopnost vůči dopravě individuální“. Analýza, již nechalo zpracovat ministerstvo dopravy a kterou ministři zítra dostanou na stůl, potvrdila, že velká většina spojení mezi krajskými městy je mnohem rychlejší autem než vlakem. Přesto Státní fond dopravní infrastruktury dává na dálnice a silnice dvakrát více peněz než na modernizaci železnic.
Hnutí DUHA argumentuje, že pouze pokud vláda novými investicemi zajistí rychlejší a pohodlnější železnice, pomůže milionům cestujících a zároveň ubude hluku a výfukových plynů z kamionů.
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:
„Je to začarovaný kruh. Někteří politici v dráze nevidí rychlou a pohodlnou dopravu. Ale ona jí ani nebude, dokud má zoufalý nedostatek peněz. Není divu, že na silnicích přibývá více a více kamionů, když jim ministři staví dopravní sítě přímo na míru. Vláda musí zajistit dobrou a rychlou železnici, aby se lidé mohli snadno dopravit z města do města a firmy mohly své zboží bez obav posílat vlakem. Pokud premiér Topolánek slibuje konkurenceschopnou železnici, musí být poměr investic alespoň jedna ku jedné.“
|