Tajemní tvorové z kompostů oživují sídliště

Že se v obyčejných odpadcích skrývá více života, než by jeden myslel, se lidé dozví z nové informační kampaně Hnutí DUHA.
Ekologická organizace v ní radí domácnostem, jak recyklovat – kompostovat – kuchyňské a zahradní odpady. Kompostovatelný odpad se tak mění v důležitý zdroj živin pro soukromé zahrádky, pole či sady. Protože tvoří skoro 40 procent obsahu českých popelnic, jeho využití může razantně snížit náklady na skládkování a potažmo i platby za popelnice.
Součástí informační kampaně jsou také reklamy, jež Hnutí DUHA během ledna a února promítá v pražských a brněnských artových kinech. Spot – který si diváci dobře zapamatují coby originální směs videa žáků sedmé cé a béčkového hororu – divákům připomíná, že v kompostu je mnoho života [1]. Míří hlavně na mladou generaci.
Hnutí DUHA prosazuje změny v zákoně, jež domácnostem usnadní třídění odpadu a zvýší recyklaci [2]. Mezi hlavní body patří paragraf, podle kterého obce a města rodinám umožní třídění právě kuchyňských a zahradních odpadků.
Obdobná legislativa s úspěchem platí na Slovensku či v Rakousku. Martin Bursík už loni anoncoval, že potřebnou klauzuli zařadí do reformy zákona o odpadech [3].
Spoty pro Hnutí DUHA laskavě pro bono připravila agentura Comtech. Produkci za minimální režijní náklady zajistila společnost Milk & Honey. Reklamy jsou v kinech promítány za nízkou neziskovou cenu, kterou pokryl grant Státního fondu pro životní prostředí.
Česká republika recykluje nebo kompostuje asi pouhých 20 % komunálního odpadu. Přitom sousední Německo a některé další evropské země využívají třikrát více odpadků. Příčinou je především obtížné třídění. Zatímco popelnice stojí před každým domem, k barevným kontejnerům na tříděný odpad to průměrná domácnost má 140 metrů daleko. Kompostovatelný odpad z kuchyní a zahrad drtivá většina rodin třídit ani nemůže: umožňuje to pouze několik měst či obcí některé okrajové části Prahy.
Ivo Kropáček z Hnutí DUHA řekl:
„V kompostu je ve skutečnosti spousta života. Pomůže vrátit důležité živiny do půdy – nebo poslouží jako surovina k čisté výrobě bioplynu. Kuchyňský a zahradní odpad tvoří asi dvě pětiny obsahu popelnic, úplně zbytečně. Rodiny sice chtějí třídit odpad, jenomže zrovna nejtěžší složku většina měst a obcí nevybírá. Proto jsme zvolili kampaň, která osloví velké množství lidí. Mohou nám totiž pomoci prosadit, aby třídit bylo nejen správné, ale také snadné. Kampaň také rodinám poradí, jak zelené odpadky snadno kompostovat.“
Mattis Czerniak, art director Comtech Group, řekl:
„Spolupracovali jsme s Hnutím DUHA na výrobě tohoto klipu, protože považujeme současná ekologická témata za velmi aktuální. V dnešni záplavě reklam musí ty ekologické vyčnívat, aby upoutaly pozornost, proto jsme velmi rádi poskytli naše know-how."
Poznámky:
[1] Kompletní klip a stránka informační kampaně [2] Podrobnosti o návrzích Hnutí DUHA
[3] Podrobnosti v tiskové zprávě